Met bidirectioneel laden kun je energie opslaan en terugleveren met je elektrische auto via een laadpaal. Bidirectioneel laden stelt een elektrische auto in staat om niet alleen stroom op te nemen, maar ook opgeslagen energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet of een woning. Met bidirectioneel laden  haal je meer uit je elektrische auto: je kunt deze niet alleen opladen, maar ook de stroom direct gebruiken in je huis. Deze technologie maakt het mogelijk om energie vanuit je auto terug te leveren aan je woning of het elektriciteitsnet. Dit biedt voordelen zoals netbalancering, energieopslag en noodstroomvoorziening bij uitval. Lees verder om te ontdekken hoe bidirectioneel laden werkt en wat het voor jouw energiebeheer kan betekenen!

Bidirectioneel laden maakt het mogelijk om je elektrische auto niet alleen op te laden, maar ook energie terug te leveren aan je woning of het elektriciteitsnet via een laadpaal. Deze technologie biedt voordelen zoals netbalancering, energieopslag en noodstroomvoorziening. Ontdek hoe bidirectioneel laden werkt en wat het voor jouw energiebeheer kan betekenen!

Voordelen van bidirectioneel laden 

In  plaats van alleen maar energie van het net naar de batterij van de elektrische auto te sturen, kan een bidirectionele laadpaal de energie van de batterij van de elektrische auto terug naar het net of naar een ander apparaat zoals de thuisbatterij sturen. Dit heeft verschillende voordelen :

  1. Kostenbesparing: Klanten kunnen geld besparen door tijdens piekuren stroom aan het net te verkopen en hun voertuig op te laden tijdens daluren wanneer de elektriciteitsprijs lager is.
  2. Energieonafhankelijkheid: Door energie terug te leveren aan hun woning, kunnen klanten hun afhankelijkheid van het elektriciteitsnet verminderen, wat vooral nuttig is tijdens stroomuitval of in gebieden met een onbetrouwbare energievoorziening.
  3. Optimalisatie van energiegebruik: Klanten kunnen energiebeheer optimaliseren door de batterij van hun EV te gebruiken om energie te leveren tijdens piekuren of om pieken in het energieverbruik te vermijden, wat kan resulteren in lagere energiekosten en een efficiënter gebruik van beschikbare energie.
  4. Energieopslag: EV's kunnen fungeren als mobiele energieopslagunits. Dit is vooral nuttig in combinatie met hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- of windenergie, waarmee je overtollige energie kunt opslaan in je elektrische auto en later kunt gebruiken.

Voordelen van bidirectioneel laden 

In  plaats van alleen maar energie van het net naar de batterij van de elektrische auto te sturen, kan een bidirectionele laadpaal de energie van de batterij van de elektrische auto terug naar het net of naar een ander apparaat zoals de thuisbatterij sturen. Dit heeft verschillende voordelen :

  1. Kostenbesparing: Klanten kunnen geld besparen door tijdens piekuren stroom aan het net te verkopen en hun voertuig op te laden tijdens daluren wanneer de elektriciteitsprijs lager is.
  2. Energieonafhankelijkheid: Door energie terug te leveren aan hun woning, kunnen klanten hun afhankelijkheid van het elektriciteitsnet verminderen, wat vooral nuttig is tijdens stroomuitval of in gebieden met een onbetrouwbare energievoorziening.
  3. Optimalisatie van energiegebruik: Klanten kunnen energiebeheer optimaliseren door de batterij van hun EV te gebruiken om energie te leveren tijdens piekuren of om pieken in het energieverbruik te vermijden, wat kan resulteren in lagere energiekosten en een efficiënter gebruik van beschikbare energie.
  4. Energieopslag: EV's kunnen fungeren als mobiele energieopslagunits. Dit is vooral nuttig in combinatie met hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- of windenergie, waarmee je overtollige energie kunt opslaan in je elektrische auto en later kunt gebruiken.

Een eigen laadpaal, gewoon bij jou thuis!

Laad op elk moment van de dag jouw auto op. 

Hoe werkt het technisch?

1.    Bidirectionele laadpaal.

  • Wat is het? Normale laadpalen sturen energie van het net naar je elektrische auto. Bidirectionele laadpalen kunnen energie van je elektrische auto terugsturen naar je huis, zodat je het direct kunt gebruiken, of naar het elektriciteitsnet, afhankelijk van wat wenselijk is.
  • Technische vereiste. De laadpaal moet speciaal zijn ontworpen voor deze functie en moet omgekeerde energieoverdracht kunnen ondersteunen. Dit betekent dat hij twee richtingen kan "leiden" voor de stroom – zowel in als uit de elektrische auto.

2.    Laadproces.

  • Opladen. Als je je elektrische auto aansluit, stuurt de laadpaal stroom van het net naar de batterij van je EV. Dit gebeurt op de gebruikelijke manier, waarbij de laadpaal en de elektrische voertuigen met elkaar communiceren om te zorgen dat de batterij veilig en efficiënt wordt opgeladen.
  • Terugleveren. Wanneer je elektrische auto is opgeladen en je besluit energie terug te sturen, gebeurt het volgende:
    Omvormer. De batterij van je elektrische auto slaat energie op in gelijkstroom (DC), maar het elektriciteitsnet gebruikt wisselstroom (AC). Een omvormer in de laadpaal zet deze gelijkstroom om naar wisselstroom, zodat deze terug kan worden geleverd aan het net of je huis. Energie terugsturen. De laadpaal stuurt nu deze omgezette wisselstroom naar het net of je woning. Dit gebeurt op gecontroleerde wijze om te voorkomen dat er te veel  energie tegelijk wordt teruggeleverd.

3.    Communicatie en beheer

  • Slimme communicatie. De laadpaal en je elektrische auto gebruiken slimme communicatieprotocollen om te regelen wanneer en hoeveel energie er wordt geladen of teruggeleverd. Dit zorgt ervoor dat alles veilig en efficiënt verloopt.
  • Beheerplatformen. Er zijn systemen die bijhouden hoeveel energie je terugstuurt en ervoor zorgen dat dit op de juiste manier wordt beheerd. Dit kan ook helpen bij het plannen van wanneer je het beste kunt terugleveren, bijvoorbeeld als de energiekosten laag zijn of als het net extra steun nodig heeft.

Voordelen voor de consument

  • Energie opslaan en terugleveren. Je kunt je elektrische auto gebruiken als een tijdelijke energieopslag. Dit kan handig zijn om energie te bewaren tijdens goedkopere uren en deze later te gebruiken of tijdens piekuren.
  • Kostenbesparing. Door energie terug te leveren aan het net tijdens piekuren (wanneer elektriciteit duurder is), kun je mogelijk je energiekosten verlagen.
  • Ondersteuning van hernieuwbare energie. Je helpt het elektriciteitsnet te balanceren, vooral als je elektrische auto energie levert wanneer er veel vraag is en er weinig duurzame energie beschikbaar is.

In essentie maakt bidirectioneel laden je elektrische auto niet alleen een voertuig voor transport, maar ook een actieve deelnemer in het energiebeheer van je huis of het elektriciteitsnet.

Voordelen voor de consument

  • Energie opslaan en terugleveren. Je kunt je elektrische auto gebruiken als een tijdelijke energieopslag. Dit kan handig zijn om energie te bewaren tijdens goedkopere uren en deze later te gebruiken of tijdens piekuren.
  • Kostenbesparing. Door energie terug te leveren aan het net tijdens piekuren (wanneer elektriciteit duurder is), kun je mogelijk je energiekosten verlagen.
  • Ondersteuning van hernieuwbare energie. Je helpt het elektriciteitsnet te balanceren, vooral als je elektrische auto energie levert wanneer er veel vraag is en er weinig duurzame energie beschikbaar is.

In essentie maakt bidirectioneel laden je elektrische auto niet alleen een voertuig voor transport, maar ook een actieve deelnemer in het energiebeheer van je huis of het elektriciteitsnet.

Welke auto’s kunnen bidirectioneel laden?

Modelopties.Tot nu toe hebben alleen een beperkt aantal elektrische voertuigen van bepaalde fabrikanten bidirectionele laadmogelijkheden. Voorbeelden van voertuigen die dit ondersteunen, zijn de Nissan Leaf (met V2G-opties), de Nissan Ariya, de Nissan e-NV200 en bepaalde modellen van de Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, de Kia EV6 en Soul en de Mitsubishi Outlander PHEV.

Toekomstige ontwikkelingen: Bidirectioneel laden is een opkomende technologie en steeds meer fabrikanten beginnen het te integreren in hun modellen. Het kan dus in de toekomst gebruikelijker worden. 

Welke auto’s kunnen bidirectioneel laden?

Modelopties.Tot nu toe hebben alleen een beperkt aantal elektrische voertuigen van bepaalde fabrikanten bidirectionele laadmogelijkheden. Voorbeelden van voertuigen die dit ondersteunen, zijn de Nissan Leaf (met V2G-opties), de Nissan Ariya, de Nissan e-NV200 en bepaalde modellen van de Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, de Kia EV6 en Soul en de Mitsubishi Outlander PHEV.

Toekomstige ontwikkelingen: Bidirectioneel laden is een opkomende technologie en steeds meer fabrikanten beginnen het te integreren in hun modellen. Het kan dus in de toekomst gebruikelijker worden. 

Maximale opbrengst 

Bidirectioneel laden maakt het mogelijk om een elektrische auto niet alleen op te laden, maar ook energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet of je huis. Dit gebeurt via een speciale bidirectionele laadpaal die energie in beide richtingen kan sturen. In combinatie met zonnepanelen en een thuisbatterij kan dit systeem efficiënt worden benut. Zonnepanelen zetten zonlicht om in elektriciteit die direct kan worden gebruikt of opgeslagen in de thuis batterij. Tijdens zonnige dagen kan overtollige zonne-energie worden gebruikt om je elektrische auto op te laden. De thuisbatterij slaat energie op voor gebruik wanneer de zonnepanelen geen energie genereren.

Wanneer er meer energie beschikbaar is dan je op dat moment nodig hebt, kan de opgeslagen energie uit je thuisbatterij worden gebruikt om je huis van stroom te voorzien of je elektrische auto op te laden. Met een bidirectionele laadpaal kun je zelfs energie terugleveren aan het net tijdens piekuren, wat kan bijdragen aan lagere energiekosten. Voor een effectief systeem moeten alle componenten: laadpaal, zonnepanelen en thuisbatterij compatibel zijn en samenwerken via slimme energiebeheersoftware. Dit zorgt voor een optimaal gebruik van beschikbare energie en kan helpen om de energiekosten te verlagen.
 

Maximale opbrengst 

Bidirectioneel laden maakt het mogelijk om een elektrische auto niet alleen op te laden, maar ook energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet of je huis. Dit gebeurt via een speciale bidirectionele laadpaal die energie in beide richtingen kan sturen. In combinatie met zonnepanelen en een thuisbatterij kan dit systeem efficiënt worden benut. Zonnepanelen zetten zonlicht om in elektriciteit die direct kan worden gebruikt of opgeslagen in de thuis batterij. Tijdens zonnige dagen kan overtollige zonne-energie worden gebruikt om je elektrische auto op te laden. De thuisbatterij slaat energie op voor gebruik wanneer de zonnepanelen geen energie genereren.

Wanneer er meer energie beschikbaar is dan je op dat moment nodig hebt, kan de opgeslagen energie uit je thuisbatterij worden gebruikt om je huis van stroom te voorzien of je elektrische auto op te laden. Met een bidirectionele laadpaal kun je zelfs energie terugleveren aan het net tijdens piekuren, wat kan bijdragen aan lagere energiekosten. Voor een effectief systeem moeten alle componenten: laadpaal, zonnepanelen en thuisbatterij compatibel zijn en samenwerken via slimme energiebeheersoftware. Dit zorgt voor een optimaal gebruik van beschikbare energie en kan helpen om de energiekosten te verlagen.
 

lightbulb

Antwoord op al je vragen

Over laadpalen en alles wat daarbij hoort

Kun je bidirectioneel laden met een Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal?
Wat is de laadsnelheid?
Hoe lang is de kabel van de laadpaal?

Besparing berekenen in 2 stappen

Vul je gegevens in, dan nemen we gelijk een kijkje op je dak.